måndag 27 april 2009

Oklahoma City - Sollentuna

Jag ser i det amerikanska inrikes nyhetsflödet att Oklahoma City får nya, fina infarter. Det är stimulanspaketet som ger resultat. Det körs fram nya maskiner, platschefen berättar om rekryteringarna och om skillnaden! Upphandlingen var tuff och snabb. På mindre än en månad från anbud till jobbstart. Det har blivit fart på amerikanarna.

General Electric lär vara världens största företag. De har valt "diversifiering" som affärsmodell och storförlorar på sin omfattande finansrörelse. Jag var ju företagare också på 1970-talet och jag minns att det då kryllade av konsulter som pläderade för "diversifiering". Alltså gjorde jag det. Låt mig sammanfatta mina erfarenheter: Det gick inte bra och jag var inte ensam om att stirra på diversifierade siffror resultaträkningen. Röda siffror. Jag kom fram till att "diversifiering" egentligen betyder att man gör något man saknar kompetens för. Det kunde jag berättat för General Electric för länge sen.

Märkligare var det när ett par GE-höjdare häromkvällen i US-tv stolta visade upp en "världsnyhet" inom sitt basområde: elektricitet. Med stigande förvåning hörde jag dem berätta om geniala faktureringssystem och kundorienterad detaljerad information på elräkningarna till kunderna. Funderade ett tag på att skicka ett mail och tala om att det där har Sollentuna Energi genomfört för länge sen. Men, man skall icke förhäva sig. Som bekant. Reflektion: Kapitalisterna har i USA (och all over...) ägnat sig åt att köpa och sälja pengar istället för att förvalta sitt kapital i produktion och effektivisering.

Inom sina kompetensområden har däremot kapitalförvaltarna visat att det GÅR att trolla med knäna. Här har utvecklats produkter som inte står Joe Laberos efter. Betraktade från ETT håll ser man möjligheter så att man får gnugga sig i ögonen för att vara säker på att det man ser verkligen finns där... De som står i kulissen och styr illussionen har säkert roligt samtidigt som de blir stenrika. Råkapitalismen har gjort sitt. Bankväsendet med vidhängande kontokortföretag och obegripliga och ogenomskinliga "kapitalprodukter" måste regleras. Så får det bli.

Inga kommentarer: